Trappa ned eller sluta helt?

Om man upplever något mycket obehagligt, till exempel insikten om att man inte kan betala hyran för att man har spelat bort pengarna, är det lätt att börja sätta upp väldigt stora mål av typen ”jag ska aldrig spela om pengar igen”. Risken med den här typen av löften är att man blir så besviken när man bryter dem att man ramlar ännu djupare ned. Man kan jämföra dem med nyårslöften. Den 1 januari lovar jag att inte äta godis under resten av året. Den 3 januari hittar jag en gammal överbliven knäck, äter den och känner mig usel för att jag redan brutit mitt nyårslöfte. Nu är allt förstört och jag kan lika gärna knalla iväg till kiosken för att köpa en rejäl gottepåse till tröst, jag är ju ändå helt misslyckad.

Här gäller det att känna sig själv. Vissa personer behöver ett totalstopp för att ta sig ur ett beroende. Det är till exempel få behandlingsmetoder mot alkoholism som rekommenderar att man dricker en starköl per dag istället för att sluta helt med alkoholen. Samtidigt finns alltid risken för ovanstående scenario, där man sätter så höga mål att det blir jättesvårt att hålla dem och sedan faller man ännu djupare ned när man väl faller.

Vissa personer behöver hålla sig borta från hasardspel helt och hållet, eftersom minsta lilla satsning triggar igång en massa gamla beteenden. De bör inte ens köpa en lott på den lokala julmarknaden eftersom det kan vara triggande.

slutaAndra personer har betydligt högre chans att lyckas om de tillåter sig själva att spela men inom vissa gränser. Man kan till exempel tillåta sig att fortsätta tippa V75 med kompisgänget, samtidigt som man sätter som mål att inte ägna sig åt någon annan form av sportsbetting. Genom att ha den lilla ”pysventilen” att se fram emot blir det enklare att stå emot suget resten av tiden, precis som kostförändringar kan vara enklare att genomföra om man vet att man får pizza och smågodis varje lördag.

Det här är komplicerade frågor och det kan vara svårt att på egen hand uppnå den självinsikt som krävs för att fatta de bästa besluten. Ta gärna kontakt med en någon av de hjälpresurser som finns för att diskutera med en utomstående och försöka komma fram till vad som passar bäst för just dig. Det är lätt att lura sig själv.

Att minska mängden frestelser

Oavsett om man vill sluta helt eller trappa ned är det bra att försöka minska mängden frestelser man utsätts för. Förutom all spelreklam finns det förmodligen högst personliga triggers i ditt vardagsliv som du vet brukar locka dig att spela. Lunchen på restaurangen där de alltid visar sport på storbildsteve, trista hemmakvällar utan något inplanerat, eller något helt annat – bara du vet vad det är som behöver åtgärdas i just ditt liv för att minska risken att trilla dit.

Här är några tips på vad man kan göra för att minska mängden spelfrestelser i vardagen:

  • Välj restauranger och barer som inte har spelmaskiner eller spelbord
  • Välj bort matbutiker där du måste passera förbi en spelbutik för att komma till livsmedlen. De flesta någorlunda stora matbutiker erbjuder spel, men vissa gör det mer diskret än andra.
  • Avsluta dina konton hos spelsajter på nätet. Om detta steg känns för drastiskt och därför är svårt att genomföra, kontakta respektive kundtjänst och be om att få frysa ditt konto under en viss period istället.
  • Blockera dina favoritspelsajter så att du inte kan nå dem i din webbläsare i datorn och i mobiltelefonen. En sådan spärr går givetvis att ta sig runt om du verkligen vill, men det är lite småkrångligt och det gör att du får lite extra tid på dig att hinna komma på bättre tankar.
  • Installera AdBlock eller liknande program i din dator och på din mobiltelefonen så att du slipper se spelreklam.
  • Om du har varit en flitig besökare av spelsajter online ligger det massor av cookies i din dator som får annonsörerna online att bombardera dig med spelreklam på alla möjliga vis. Att ha e-postmeddelande liggande hos till exempel gmail som handlar om hasardspel kan också göra att du får se mer spelreklam. Städa upp i datorn och mejlprogrammet och börja om på nytt för att få en fräsch start.Se också till att medvetet besöka sajter som absolut inte handlar om spelande. Om du rengör din dator och sedan besöker femtio sajter som handlar om fjällvandringar kommer du snart att märka att den reklam du får se online börjar bli mer och mer inriktad på vandringskängor, ryggsäckar och frystorkad mat.
  • Om internet är en trigger i sig, fundera på vilka möjligheter du har att ta en paus från nätet under en period. Vissa av oss måste vara online regelbundet på grund av arbete och andra förpliktelser, men de flesta av oss kan ändå skära ned skärmtiden rejält även om vi inte kan gå ned till noll.
  • Se till att planera in aktiviteter i din vardag som varken utgörs av spel eller triggar ditt spelsug. Är man van att lägga mycket tid på spel blir man lätt rastlös om man ska försöka sluta spela utan att ha andra stimulerande aktiviteter att ägna sig åt.Hos vissa spelberoende fungerar det extra bra att ägna sig åt aktiviteter som ger en dopamin/adrenalin-kick, till exempel klättervägg eller kickboxning, eftersom det kan ersätta den kick som spelandet brukade ge. Hos andra fungerar det bättre att göra precis tvärt om och försöka hitta aktiviteter som inte är kicksökande.